:: Busquem terratrèmols

En motiu de la Setmana de la Ciència, el dia 3 de novembre, els alumnes de l’específica de biologia i geologia de 4t d’ESO van assistir a la xerrada de l’activitat Busquem terratrèmols, organitzada des de l’àmbit de Ciències (específica de biologia i geologia) i amb la participació del CSIC (Centro Superior de Investigaciones Científicas).

Núria Benaiges i Quim Martí, professors de l’Àmbit de Ciències

L’activitat consta de 3 etapes:1. Xerrada sobre el terratrèmols, on s’aprofundia en els coneixements explicats a l’aula i, es tractaven temes com les causes que els originen, on es produeixen més terratrèmols, com es detecten i com es mesuren i quines conseqüències tenen.2. Instal·lació d’un sismòmetre (s’ha instal·lat a la mediateca) per tal de detectar possibles sismes de qualsevol part de la terra superior a una magnitud 5.5-6 de l’escala de Richter. El sismòmetre estarà mesurant contínuament durant les 3 setmanes que estarà instal·lat. Les dades enregistrades en temps real es poden consultar a l’ordinador que hi ha connectat a l’aparell. Tothom qui ho vulgui pot passar per la mediateca per veure l’aparell i les mesures.3. Al cap de 3 setmanes, el dia 24 de novembre, tornarà a venir l’expert del CSIC per analitzar i comentar els resultats.Esperem que l’experiència sigui un èxit i que l’any vinent es pugui tornar a repetir, fins i tot, deixar instal·lat permanentment un sismòmetre i formar part de la xarxa d’estacions sísmiques que detecten i analitzen els terratrèmols que es produeixen a qualsevol part del planeta.És important remarcar que els terratrèmols són fenòmens naturals que es produeixen diàriament, i amb gran quantitat, i que ens ajuden en l’estudi de les capes internes de la terra, la qual cosa seria impossible sense la col·laboració de les estacions sísmiques.Us animem que aneu a fer un cop d’ull a l’aparell i a les dades (entenent que es tracta d’una experiència científica i que és important no manipular la instal·lació) i que ens consulteu qualsevol dubte que us pugui sorgir.

Núria Benaiges i Quim Martí, professors de l’Àmbit de Ciències